Wat gaat de gemeente ervoor doen?

Doelstelling 1: Versterken samenwerking tussen raad en college en binnen de raad

• Op verzoek van de raad evalueren van de gemaakte afspraken tussen raad, college, directie en griffie.

• Investeren in de relatie tussen raad en college door het creëren van gedeelde ervaringen, waaronder werkbezoeken en informele ontmoetingen.

• De bestaande mogelijkheden voor het verkrijgen van informatie worden door het college optimaal ondersteund bij verzoeken vanuit de raad.

Doelstelling 2: Zicht houden op gemeenschappelijke regelingen

• Uitvoering geven aan de vast te stellen Nota gemeenschappelijke regelingen.

Doelstelling 3: Strategisch inzetten van regionale samenwerking(en) en partnerschappen

• De capaciteit en de slagkracht van de Regio Midden-Holland vergroten door met de beschikbaar gestelde formatie vorm en inhoud te geven aan het regiobureau.

• Strategisch benutten van samenwerkingsverbanden als de Vereniging Nederlandse Gemeenten en het Stedennetwerk G40 voor belangenbehartiging en de positionering van Gouda.

• De netwerksamenwerking Alphen-Gouda-Woerden gaat met onderwijsinstellingen en bedrijven, op basis van het Circulair Actieplan Groene Hart, de transitie naar een circulaire economie versnellen. Daarnaast wordt met medeoverheden en maatschappelijke partners uitvoering gegeven aan het programma Recreatie en Toerisme Groene Hart waar aandacht is voor beleefbaar erfgoed en ambachten.

• Het actief inzetten van stakeholdermanagement om Goudse belangen onder de aandacht te blijven brengen bij belangrijke samenwerkingspartners.

Doelstelling 4: Ruimte geven aan burgerparticipatie en -initiatieven

• Het continueren van de inzet ten aanzien van GoudApot.

• Het uitvoeren van de besluiten van de gemeenteraad volgend uit de Startnotitie Burgerparticipatie, inclusief het opstellen van een nieuwe participatieverordening.