Het college levert een ontwerp begroting 2025 met een - met uitzondering van begrotingsjaar 2026 - sluitend meerjarenperspectief op.
In de voorliggende begroting zijn de mutaties zoals opgenomen in de Kadernota 2025 verwerkt.
De geactualiseerde verhouding tussen risico's en de mogelijkheid om deze te kunnen opvangen vanuit het weerstandsvermogen is "voldoende" voor 2025 - 2028.
De omvang van het weerstandsvermogen neemt af van € 32 miljoen in 2025 naar € 25 miljoen in 2028.
In onderstaande tabel zijn de financiële resultaten opgenomen voor de jaren 2025 tot en met 2028.
(bedragen x € 1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Totaal lasten | 379.702 | 374.969 | 363.710 | 371.946 |
Totaal baten | -364.905 | -372.045 | -363.714 | -371.992 |
Saldo excl. reserves | 14.797 | 2.924 | -4 | -46 |
Toevoegingen | 3.601 | 2.595 | 2.374 | 2.375 |
Onttrekkingen | -20.810 | -5.445 | -3.898 | -3.473 |
Saldo inzet reserves | -17.209 | -2.850 | -1.523 | -1.098 |
Gerealiseerd resultaat | -2.412 | 74 | -1.527 | -1.143 |
|
|
|
|
|
Prognose uitkomsten hoofdlijnenakkoord - besparing op jeugdzorg vervalt | 0 | -2.000 | -2.000 | -2.000 |
Kostenontwikkeling Jeugd | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Doorkijk begroting incl. kostenontwikkeling Jeugd * | -412 | 74 | -1.527 | -1.143 |
*Op 18 september 2024 is de raad geïnformeerd over de kostenontwikkeling van de jeugdzorg. Vooruitlopend op de definitieve uitkomsten van de septembercirculaire stelt het college voor om de prognose van de structurele extra inkomsten jeugd beschikbaar te houden voor de kostenontwikkeling binnen de jeugdzorg.
In de onderstaande tabel zijn de ontwikkelingen opgenomen vanaf de meest actuele uitgangspositie van het begrotingsresultaat (raadsbesluiten t/m 3 juli 2024). Hierbij zijn de mutaties per onderdeel toegelicht.
(bedragen x € 1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
A. Startbegroting | -6.376 | -305 | -4.342 | -8.785 |
B. Kadernota | 4.429 | 1.865 | 2.634 | 4.949 |
C. Autonome en administratieve ontwikkeling | -108 | -1.845 | -285 | 2.096 |
D. Nieuwe ontwikkelingen/ effect bestuursrapportage | -357 | 359 | 466 | 596 |
E. Geactualiseerd perspectief | -2.412 | 74 | -1.527 | -1.143 |
Dit betreft de startpositie na het vaststellen van raadsbesluiten tot 3 juli 2024.
Op 3 juli 2024 is de Kadernota 2025 vastgesteld. De budgettaire verwerking is in de voorliggende begroting 2025 - 2028 verwerkt. Voor een nadere specificatie wordt verwezen naar hoofdstuk 5.3.
Bij het samenstellen van de programmabegroting 2025 - 2028 zijn er diverse autonome ontwikkelingen. Dit betreft onder andere loon- en prijsontwikkeling, aanpassing van hoeveelheden en administratieve aanpassingen. Voor een nadere specificatie wordt verwezen naar hoofdstuk 5.3.
In de programmabegroting 2025 - 2028 zijn er geen financiële mutaties voor nieuw beleid verwerkt. Met deze begroting wordt uitvoering gegeven aan eerder vastgesteld beleid en autonome ontwikkelingen. Voor nieuwe voornemens en wensen moeten keuzes gemaakt worden, binnen de financiële kaders zoals bij de Kadernota vastgesteld. Deze kunnen vervolgens als een amendement of wijziging op deze begroting worden vastgesteld. Voor een nadere specificatie wordt verwezen naar hoofdstuk 5.3.
Dit betreft de nieuwe begrotingsresultaten 2025 - 2028 na verwerking van de diverse ontwikkelingen.
Het onderscheid tussen structurele en incidentele resultaten is van belang voor het inzicht in de financiële positie van de gemeente. In het algemeen geldt dat de gemeente structurele taken uitvoert en daarvoor structurele lasten raamt in de begroting. Structurele lasten en baten zijn de regel, incidentele lasten en baten zijn de uitzondering.
(bedragen * € 1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Resultaat begroting (A) | -2.412 | 74 | -1.527 | -1.143 |
|
|
|
|
|
Incidenteel saldo begroting |
|
|
|
|
Totaal incidentele baten | -3.601 | -2.595 | -2.374 | -2.375 |
Totaal incidentele lasten | 19.285 | 3.920 | 2.373 | 2.221 |
Saldo | 15.684 | 1.325 | -1 | -154 |
|
|
|
|
|
Saldo van incidentele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves | -15.684 | -1.325 | 1 | 154 |
Incidenteel saldo (B) | 0 | 0 | 0 | 0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Structureel saldo begroting |
|
|
|
|
Totaal structurele baten | -361.304 | -369.450 | -361.339 | -369.617 |
Totaal structurele lasten | 360.417 | 371.049 | 361.337 | 369.725 |
Saldo | -887 | 1.599 | -2 | 108 |
|
|
|
|
|
Saldo van structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves | -1.525 | -1.525 | -1.525 | -1.252 |
Structureel saldo (A-B) | -2.412 | 74 | -1.527 | -1.143 |
De algemene reserve is een buffer voor de instandhouding van de weerstandscapaciteit en voor het opvangen van incidentele kosten. In de onderstaande tabel is de ontwikkeling van de algemene reserve weergegeven per stand 31 december.
In de onderstaande tabel is de ontwikkeling van de woonlasten weergegeven op basis van een gemiddelde WOZ-waarde van woningen in Gouda in 2025 van € 334.000. Ter vergelijking zijn de woonlasten van 2024 (na amendement) weergegeven.
Opbrengstsoort | 2025 | 2025 | 2024 na amendement | 2024 na amendement | verschil in % | verschil in % |
---|---|---|---|---|---|---|
| eigenaar/ gebruiker | huurder | eigenaar/ gebruiker | huurder | eigenaar/ gebruiker | huurder |
ozb eigenaar | 275,75 |
| 269,82 |
| 2,20% |
|
Afvalstoffenheffing | 434,40 | 434,40 | 392,16 | 392,16 | 10,77% | 10,77% |
Rioolheffing eigenaar | 304,87 |
| 287,45 |
| 6,06% |
|
Rioolheffing gebruiker | 256,80 | 256,80 | 242,64 | 242,64 | 5,84% | 5,84% |
Totaal | 1.271,82 | 691,20 | 1.192,07 | 634,80 | 6,69% | 8,88% |
In 2025 stijgen de woonlasten voor de eigenaar-gebruiker van een woning met een WOZ-waarde van € 334.000 met 6,69% (gemiddelde stijging van ozb, afval en riool). De woonlasten voor de huurder stijgen in 2025 met 8,88% (gemiddelde stijging van afval en riool). Deze stijgingen worden veroorzaakt door het toepassen van de inflatiecorrectie en de gestegen kosten voor afvalverzameling en onderhoud en beheer gemeentelijk rioolstelsel.