Programma | Indicator | Meeteenheid | Periode | Gouda | Nederland |
---|---|---|---|---|---|
Programma 1 | Functiemenging | % | 2023 | 53,1 | 54,2 |
Programma 1 | Vestigingen (van bedrijven) | per 1.000 inw.15 t/m 64jr | 2023 | 169,4 | 181,8 |
Programma 1 | Absoluut verzuim | per 1.000 leerlingen | 2023 | 2,2 | 6,3 |
Programma 1 | Relatief verzuim | per 1.000 leerlingen | 2023 | 47,4 | 27,2 |
Programma 1 | Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | % | 2023 | 2 | 2,4 |
Indicator | Toelichting |
---|---|
Functiemenging | De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen. |
Vestigingen (van bedrijven) | Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-65 jaar. |
Absoluut verzuim | Het aantal leer- of kwalificatieplichtige jongeren dat absoluut verzuimer is (geweest) gedurende het schooljaar: de jongere is niet ingeschreven bij een onderwijsinstelling en beschikt niet over een vrijstelling. |
Relatief verzuim | Het aantal leer- of kwalificatieplichtige leerlingen (per 1.000 leerlingen) waarbij sprake is van meer dan 16 uur ongeoorloofd verzuim gedurende 4 opeenvolgende lesweken. |
Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | Vsv’ers zijn jongeren van 12 tot 23 jaar die zonder startkwalificatie het onderwijs verlaten. Een startkwalificatie is een havo of vwo diploma of minimaal een mbo-2 diploma. Het vsv-percentage staat voor het aantal vsv’ers als percentage van het aantal onderwijsdeelnemers die aan het begin van het schooljaar ingeschreven staan. |
Programma | Indicator | Meeteenheid | Periode | Gouda | Nederland |
---|---|---|---|---|---|
Programma 2 | Omvang huishoudelijk restafval | kg per inwoner | 2022 | 113,7 | 147,7 |
Programma 2 | Percentage bekende hernieuwbare elektriciteit | % | 2022 | 11,8 | 41,3 |
Indicator | Toelichting |
---|---|
Omvang huishoudelijk restafval | Niet gescheiden ingezameld huishoudelijk afval. |
Percentage bekende hernieuwbare elektriciteit | De tekstuele toelichting op deze indicator ontbeekt op de website: waar-staat-je-gemeente. |
Programma | Indicator | Meeteenheid | Periode | Gouda | Nederland |
---|---|---|---|---|---|
Programma 3 | Gemiddelde WOZ-waarde | x €1.000 | 2023 | 323 | 368 |
Programma 3 | Nieuw gebouwde woningen | per 1.000 woningen | 2022 | 13 | 9,3 |
Programma 3 | Demografische druk | % | 2024 | 71 | 70,4 |
Programma 3 | Gemeentelijke woonlasten éénpersoons-huishouden | € | 2024 | 1.270 | Geen data |
Programma 3 | Gemeentelijke woonlasten meerpersoons-huishouden | € | 2024 | 1.296 | Geen data |
Indicator | Toelichting |
---|---|
Gemiddelde WOZ-waarde | De WOZ-waarde van alle woningen. Alle verblijfsobjecten in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)met minimaal een woonfunctie en eventueel een of meer andere gebruiksfuncties worden als woning aangemerkt |
Nieuw gebouwde woningen | Nieuw gebouwde woningen, exclusief overige toevoegingen, zoals transformaties. |
Demografische druk | Het aantal personen van 0 tot 20 jaar én 65 jaar of ouder per honderd personen van 20 tot 65 jaar. |
Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden | Som van de gemiddeld betaalde ozb op basis van de gemiddelde woz-waarde van woningen in de gemeente + reinigingsheffing + rioolheffing minus eventuele heffingskorting. |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | Som van de gemiddeld betaalde ozb op basis van de gemiddelde woz-waarde van woningen in de gemeente + reinigingsheffing + rioolheffing minus eventuele heffingskorting. |
Programma | Indicator | Meeteenheid | Periode | Gouda | Nederland |
---|---|---|---|---|---|
Programma 4 | Banen | per 1.000 inwoners van 15-64 jaar | 2023 | 805,5 | 836,6 |
Programma 4 | Jongeren met een delict voor de rechter | % | 2022 | 1 | 1 |
Programma 4 | Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin | % | 2022 | 6 | 6 |
Programma 4 | Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren | % | 2022 | 1 | 1 |
Programma 4 | Netto arbeidsparticipatie | % | 2023 | 73,0 | 73,1 |
Programma 4 | Personen met een bijstandsuitkering | per 10.000 inwoners | 2023 | 397 | 344,8 |
Programma 4 | Lopende re-integratie-voorzieningen | per 10.000 inwoners van 15-64 jaar | 2023 | 157 | 191,5 |
Programma 4 | Jongeren met jeugdhulp | % van alle jongeren tot 18 jaar | 2023 | 14,9 | 13,5 |
Programma 4 | Jongeren met jeugdbescherming | % | 2023 | 1,7 | 1,1 |
Programma 4 | Jongeren met jeugdreclassering | % | 2023 | 0,4 | 0,3 |
Programma 4 | Cliënten met een maatwerk-arrangement Wmo | per 10.000 inwoners | 2023 | 720 | 700 |
Indicator | Toelichting |
---|---|
Banen | Onder een baan wordt een vervulde positie verstaan. Dit betreffen zowel fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. De indicator betreft het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar. |
Jongeren met een delict voor de rechter | Het percentage jongeren (12 t/m 21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. |
Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin | Percentage kinderen tot 18 jaar die in een gezin leven dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Bijstandshuishouden is een huishouden waarvan minimaal één lid een bijstandsuitkering ontvangt. Onder bijstand wordt hier uitkeringen aan huishoudens op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, tot 2015) en de Participatiewet (vanaf 2015) en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) verstaan. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. |
Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren | Personen van 16 t/m 22 jaar die als werkzoekende staan ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf en tegelijkertijd geen baan hebben als werknemer volgens de Polisadministratie. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker |
Netto arbeidsparticipatie | Het aandeel van de werkzame beroepsbevolking in de bevolking (beroeps- en niet-beroepsbevolking). Deze definitie heeft betrekking op personen die in Nederland wonen (exclusief de institutionele bevolking). |
Personen met een bijstandsuitkering | Het aantal personen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, t/m 2014) en de Participatiewet (vanaf 2015). De uitkeringen (leefgeld) aan personen in een instelling, de elders verzorgden, zijn niet inbegrepen. Ook de uitkeringen aan dak- en thuislozen zijn niet inbegrepen. |
Lopende re-integratievoorzieningen | Het aantal reintegratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. |
Jongeren met jeugdhulp | In percentage van alle jongeren tot 18 jaar, per 1 januari |
Jongeren met jeugdbescherming | In percentage van alle jongeren tot 18 jaar, per 1 januari |
Jongeren met jeugdreclassering | In percentage van alle jongeren in de leeftijd van 12 tot 23 jaar, per 1 januari |
Cliënten met een maatwerkvoorziening Wmo | Aantal per 10.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkvoorziening is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo-gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 327 deelnemende gemeen |
Programma | Indicator | Meeteenheid | Periode | Gouda | Nederland |
---|---|---|---|---|---|
Programma 5 | Niet-sporters | % | 2022 | 44,8 | 46,4 |
Indicator | Toelichting |
---|---|
Niet-sporters | Het percentage niet-wekelijkse sporters t.o.v. de bevolking van 19 jaar en ouder. Bevolking van 19 jaar en ouder dat niet minstens één keer per week aan sport doet. |
Programma | Indicator | Meeteenheid | Periode | Gouda | Nederland |
---|---|---|---|---|---|
Programma 6 | Verwijzingen Halt | per 1.000 jongeren | 2019 | 13,5 | 13,2 |
Programma 6 | Verwijzingen Halt | per 1.000 jongeren | 2020 | 12,6 | 11,3 |
Programma 6 | Verwijzingen Halt | per 1.000 jongeren | 2021 | 7,0 | 8,1 |
Programma 6 | Verwijzingen Halt | per 1.000 jongeren | 2022 | 6,0 | 8,1 |
Programma 6 | Verwijzingen Halt | per 1.000 jongeren | 2023 | 6,6 | 8,7 |
Programma 6 | Misdrijven - Geweldsmisdrijven | per 1.000 inwoners | 2023 | 4,8 | 4,3 |
Programma 6 | Misdrijven - Vernielingen en misdrijven tegen openbare orde en gezag | per 1.000 inwoners | 2023 | 7,4 | 5,8 |
Programma 6 | Misdrijven - Diefstallen uit woning | per 1.000 inwoners | 2023 | 1,4 | 1,3 |
Programma 6 | Misdrijven - Winkeldiefstallen | per 1.000 inwoners | 2023 | 4 | 2,5 |
Indicator | Toelichting |
---|---|
Verwijzingen Halt | Het aantal verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 t/m 17 jaar. Jongeren van 12 t/m 17 jaar die een licht strafbaar vergrijp plegen, worden door de politie of leerplichtambtenaren naar Bureau Halt verwezen voor een passende Halt-straf. Zij krijgen leeropdrachten en er volgen gesprekken met de jongere en de ouders. Op deze manier kunnen jongeren rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met het Openbaar Ministerie. |
Verwijzingen Halt | Het aantal verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 t/m 17 jaar. Jongeren van 12 t/m 17 jaar die een licht strafbaar vergrijp plegen, worden door de politie of leerplichtambtenaren naar Bureau Halt verwezen voor een passende Halt-straf. Zij krijgen leeropdrachten en er volgen gesprekken met de jongere en de ouders. Op deze manier kunnen jongeren rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met het Openbaar Ministerie. |
Verwijzingen Halt | Het aantal verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 t/m 17 jaar. Jongeren van 12 t/m 17 jaar die een licht strafbaar vergrijp plegen, worden door de politie of leerplichtambtenaren naar Bureau Halt verwezen voor een passende Halt-straf. Zij krijgen leeropdrachten en er volgen gesprekken met de jongere en de ouders. Op deze manier kunnen jongeren rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met het Openbaar Ministerie. |
Verwijzingen Halt | Het aantal verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 t/m 17 jaar. Jongeren van 12 t/m 17 jaar die een licht strafbaar vergrijp plegen, worden door de politie of leerplichtambtenaren naar Bureau Halt verwezen voor een passende Halt-straf. Zij krijgen leeropdrachten en er volgen gesprekken met de jongere en de ouders. Op deze manier kunnen jongeren rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met het Openbaar Ministerie. |
Verwijzingen Halt | Het aantal verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 t/m 17 jaar. Jongeren van 12 t/m 17 jaar die een licht strafbaar vergrijp plegen, worden door de politie of leerplichtambtenaren naar Bureau Halt verwezen voor een passende Halt-straf. Zij krijgen leeropdrachten en er volgen gesprekken met de jongere en de ouders. Op deze manier kunnen jongeren rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met het Openbaar Ministerie. |
Misdrijven - Geweldsmisdrijven | Het aantal geweldsmisdrijven. Voorbeelden van geweldsmisdrijven zijn seksuele misdrijven, levensdelicten zoals moord en doodslag en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandeling, etc.). |
Misdrijven - Vernielingen en misdrijven tegen openbare orde en gezag | Hieronder vallen brandstichting, alle vormen van vernieling en misdrijven tegen de openbare orde |
Misdrijven - Diefstallen uit woning | Het aantal diefstallen uit woningen per 1000 inwoners |
Misdrijven - Winkeldiefstallen | Het aantal winkeldiefstallen per 1000 inwoners |
Programma | Indicator | Meeteenheid | Periode | Gouda | Nederland |
---|---|---|---|---|---|
Programma 7 | Formatie | Fte per 1.000 inwoners | 2025 | n.v.t. | n.n.b. |
Programma 7 | Bezetting | Fte per 1.000 inwoners | 2025 | n.v.t. | n.n.b. |
Programma 7 | Apparaatskosten | Kosten per inwoner | 2025 | € 1.096 | n.n.b. |
Programma 7 | Externe inhuur | Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen | 2025 | 8% | n.n.b. |
Programma 7 | Overhead | % van totale lasten | 2025 | 8,9% | n.n.b. |
Indicator | Toelichting |
---|---|
Formatie | De toegestane formatie in fte van het ambtelijk apparaat van de gemeente voor het begrotingsjaar op peildatum 1 januari. In Gouda is dit niet van toepassing omdat de gemeente niet werkt met het principe van toegestane formatie. |
Bezetting | Het geraamde werkelijk aantal fte's van het ambtelijk apparaat van de gemeente dat werkzaam is op peildatum 1 januari van het begrotingsjaar. In Gouda wordt geen raming opgesteld van de werkelijke bezetting voor een begrotingsjaar. |
Apparaatskosten | Alle personele en materiële kosten die verbonden zijn aan het functioneren van de organisatie, exclusief griffie en bestuur. |
Externe inhuur | Het uitvoeren van werkzaamheden in opdracht van een bij de gemeente in dienst zijnde opdrachtgever, door een private organisatie met winstoogmerk, door middel van het tegen betaling inzetten van personele capaciteit en deskundigheid, zonder dat daar een arbeidsovereenkomst of aanstelling tussen organisatie en de daarbij ingezette personen aan ten grondslag ligt. |
Overhead | Alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces in verhouding tot het totaal saldo van de lasten (exclusief toevoegingen aan reserves) volgens de begroting. |