Kostenonderbouwing tarieven

De gemeente Gouda hanteert bij de vaststelling van de tarieven voor 2025 een kostendekkende tarifering als uitgangspunt.

Onderstaand zijn de kostprijsonderbouwingen van de tarieven voor leges, afvalstoffenheffing en rioolheffing voor 2025 weergegeven.

Kostenonderbouwing legestarieven uit legesverordening

De kostendekkendheid van de leges is in 2024 nader onderzocht en geactualiseerd. Hiervoor is gebruik gemaakt van kostendekkendheid.nl. Een webapplicatie die door een groot aantal gemeenten (meer dan 100) wordt gebruikt. In samenwerking met kostendekkendheid.nl en de diverse deelnemende gemeenten wordt de komende jaren meer onderzoek verricht naar de kostendekkendheid van de leges. Het doel is een hogere kwaliteit van de legesproducten (snellere dienstverlening), meer transparantie en lagere kosten.

Hoofdstuk 1 Algemene dienstverlening

Legesverordening
(bedragen x € 1.000)

Totale lasten

Totale baten

Kosten-dekking

1.1 Burgerlijke stand

194

172

88,48%

1.2 Reisdocumenten en NL ID-kaart

1.380

1.139

82,53%

1.3 Rijbewijzen

220

174

78,94%

1.4 Verstrekking Basisreg Personen

84

43

51,22%

1.5 Gereserveerd

10

0

0,00%

1.6 Vastgoedinformatie

0

0

0,00%

1.7 Overige publiekszaken

49

39

79,57%

1.8 Gereserveerd

0

0

0,00%

1.9 Bijzondere wetten

108

98

90,59%

1.10 Diversen

5

5

108,25%

Totaal titel 1

2.050

1.670

81,46%

Hofdstuk 2 Omgevingswet

Legesverordening
(bedragen x € 1.000)

Totale lasten

Totale baten

Kosten-dekking

Paragraaf 2.1 t/m 2.14

3.408

3.082

90,43%

Totaal titel 2

3.408

3.082

90,43%

Hoofdstuk 3 Europese dienstenrichtlijn

Legesverordening
(bedragen x € 1.000)

Totale lasten

Totale baten

Kosten-dekking

3.1 Horeca

100

35

34,88%

3.2 Prostitutiebedrijven

1

0

56,97%

3.3 Winkeltijdenwet

0

0

0,00%

3.4 Organiseren evenement

27

14

51,09%

3.5 Gereserveerd

0

0

0,00%

3.6 Huisvestingswet 2014 en Huisvestingsverordening 2023 Gouda

0

0

0,00%

3.7 Overige besluiten en in dit hoofdstuk niet benoemde besluiten

0

0

0,00%

Totaal titel 3

128

49

38,37%

Recapitulatie

Titel
(bedragen x € 1.000)

Lasten taakvelden

Totale baten

Kosten-dekking

Titel 1

2.050

1.670

81,46%

Titel 2

3.408

3.082

90,43%

Titel 3

128

49

38,37%

Totale tarieventabel

5.586

4.801

85,95%

Voor de berekening van de kostendekkendheid is gebruik gemaakt van de 'Handreiking kostentoerekening leges en tarieven' (opgesteld in opdracht van het ministerie van Binnenlandse zaken) en van het kostenmodel van de VNG. Er mogen alleen kosten worden toegerekend die direct met de dienstverlening samenhangen. Alle directe lasten die op de betreffende taakvelden staan worden betrokken in de berekening. Het gaat hierbij om de taakvelden Burgerzaken, Openbare orde en veiligheid, Parkeren, Openbaar groen en (openlucht) recreatie, Milieubeheer en Wonen en bouwen. Directe kosten zijn bijvoorbeeld; kosten voor afdrachten van rijksleges voor rijbewijzen en reisdocumenten, inzet van de medewerkers van de Omgevingsdienst, perceptiekosten (kosten heffen en invorderen) maar ook automatiseringskosten en uren van medewerkers die direct kunnen worden toegerekend aan de betreffende producten.

In de kolom opbrengsten staan de legesinkomsten van de betreffende dienstverlening. Wanneer de opbrengsten worden afgezet tegen de kosten resulteert de kostendekkendheid. Een kostendekkendheid van minder dan 100% betekent dat de geraamde lasten hoger zijn dan de geraamde baten.

In de tabel is per heffing de mate van kostendekkendheid voor het begrotingsjaar aangegeven. Het is van belang dat de totale legesverordening de 100% kostendekkingsnorm niet overschrijdt. De maximale kostendekkendheid van 100% geldt dus niet per tarief. Door kruissubsidiëring binnen titels van de legesverordening is het mogelijk om de 'winst' van bepaalde legesproducten te gebruiken om het 'verlies' op andere producten te dekken.

Uit de tabel blijkt dat de geraamde baten van de verordening niet uitgaan boven de totale geraamde lasten van de verordening. Dit geldt ook wanneer de drie titels in de legesverordening individueel worden bekeken.

Hoofdstuk 1 is voor 81% kostendekkend. Er is weinig ruimte om de tarieven te verhogen omdat de opbrengsten voornamelijk worden veroorzaakt door de paspoorten en rijbewijzen. Deze tarieven zijn momenteel gelijk aan de maximaal toegestane hoogte.

Hoofdstuk 2 is voor 90% kostendekkend.

Hoofdstuk 3 is voor slechts 38% kostendekkend. Het betreft echter een klein onderdeel van de legesverordening. De kostendekking voor evenementvergunningen is laag. Vanwege de maatschappelijke betekenis ervan is dit bij veel gemeenten niet kostendekkend.

Kostenonderbouwing afvalstoffenheffing 2025

Omschrijving
(bedragen x € 1.000)

2025

Kosten taakveld afval

12.932

Inkomsten excl. heffingen

882

Netto kosten

12.051

Toe te rekenen kosten:

Overhead

313

Reinigingsinspectie

59

Compensabele BTW

2.288

Totaal kosten

14.710

Opbrengst afvalstoffenheffing

14.710

Dekking

100,0%

Uitgangspunt bij de bepaling van de hoogte van de afvalstoffenheffing 2025 is 100% kostendekking. Alle kosten die op het taakveld Afval staan, worden betrokken bij de berekening van de heffing. Het betreft hier zowel de kosten van afvalinzameling als van afvalverwerking. Daarnaast worden de kapitaallasten van reeds uitgevoerde investeringen (bijvoorbeeld ondergrondse containers) meegenomen evenals de overheadkosten. De kosten voor kwijtschelding zijn niet meegenomen als gevolg van het aangenomen amendement "verlaging woonlasten" in de Begrotingsraad van 9 november 2022.

Kostenonderbouwing rioolheffing 2025

Omschrijving
(bedragen x € 1.000)

2025

Kosten taakveld riolering

19.790

Inkomsten excl. heffingen

0

Netto kosten

19.790

Toe te rekenen kosten:

Overhead

142

Compensabele BTW

2.308

Totaal kosten

22.240

Opbrengst rioolheffing

20.708

Dekking

93,1%

Voor de berekening van de hoogte van de rioolheffing worden alle lasten verzameld die op het taakveld Riolering staan. Bij Riolering realiseert de gemeente 93,1% kostendekking. Grote kostencomponent binnen Riolering zijn de kapitaallasten van de historische investeringen (rioolvervanging). Daarnaast vormen de kosten van dagelijks en groot onderhoud ook een belangrijke kostencomponent evenals de overheadkosten. De kosten voor kwijtschelding zijn niet meegenomen als gevolg van het aangenomen amendement "verlaging woonlasten" in de Begrotingsraad van 9 november 2022.