Sturen op de realisatie van woon(zorg)concepten voor diverse doelgroepen in de nieuwbouw en bestaande voorraad, zoals de Gouwe Huse, jongerenhuisvesting aan de Winterdijk 10 en Knarrenhof en het Ouden Huis in Westergouwe. Woonwensen van jongeren worden nader in kaart gebracht.
In regionaal verband wordt een woonzorgvisie opgesteld en nader uitgewerkt. Er wordt gestart met de voorbereidingen voor een Volkshuisvestelijk Programma (voorheen: Woonzorgvisie) voor Gouda. De gemeenten en corporaties in de regio verkennen in samenwerking met huurdersverenigingen en zorgpartijen mogelijkheden om doorstroming van ouderen te bevorderen. Met de regio wordt ook uitvoering gegeven aan het Actieplan dakloosheid.
De Huisvestingsverordening actualiseren, waarmee wordt ingespeeld op nieuwe wettelijke mogelijkheden en verplichtingen bij woningtoewijzing (o.a. de Wet Betaalbare Huur, de aangepaste Huisvestingswet en mogelijk de Wet versterking regie volkshuisvesting).
Uitbreiden van woonwagenstandplaatsen conform advies van het College voor de Rechten van de Mens.
Actief sturen op de realisatie van de woningbouwopgave in afstemming met partners in de bouw. Bij nieuwbouw- en transformatieprojecten is de norm minimaal 33% sociale huur en 20% gereguleerde middenhuur of sociale koop. Indien nodig en wenselijk vindt afdracht plaats aan het Fonds Betaalbaar Wonen. De werkwijze rondom dit fonds wordt verder uitgebreid. In Westergouwe wordt op eigen grond gestreefd naar minimaal 33% sociale huur en voor de gronden van de VOF minimaal 20%, mits financieel haalbaar.
De Regionale Realisatieagenda Midden-Holland van 2023 gaat uit van een verhoging van het aandeel betaalbaar (sociale huur, middenhuur en betaalbare koop) naar 67%. De woningbouwprogrammering van Gouda wordt hierop bijgesteld.
Vastleggen van exploitatietermijnen om betaalbare woningen zo lang mogelijk beschikbaar te houden voor de doelgroep. Inzetten op transformatie van bestaande panden en waar dat mogelijk is kansen benutten voor het toevoegen van tijdelijke woningen.
De gemeente gaat uit van natuurinclusief en klimaatadaptief bouwen en passende duurzame mobiliteit bij nieuwbouw en transformatie. Daarvoor hanteert de gemeente het geactualiseerde programma van eisen dat hoort bij het convenant klimaatadaptief bouwen. Om de voortgang te bewaken wordt een monitor natuurinclusief en klimaatadaptief bouwen uitgewerkt.
De gemeente blijft op zoek naar manieren om extra investeringen aan te trekken, waarmee voldoende sociale huur, middenhuur en betaalbare koopwoningen kunnen worden gerealiseerd. Er wordt tevens gestart met het in kaart brengen van scenario’s en instrumenten, waarmee de gemeente meer sturing kan geven op de woningbouwopgave.
Optimaliseren van verbindingen op basis van het wensbeeld voor fiets, openbaar vervoer en voetgangers van het Verkeerscirculatieplan, zoals het realiseren van (delen van) drie regionale doorfietsroutes (Gouda-Alphen, Gouda-Bodegraven en Gouda-Rotterdam).
Voorbereiden van de realisatie van capaciteitvergrotende maatregelen op de N207/N457 (Westergouwe), de Burgemeester Jamessingel/Van Reenensingel (Spoorzone) en de kruising Goudkade-Industriestraat. Het realiseren van slimme verkeerslichten op diverse kruispunten met meer prioriteit voor langzame verkeersdeelnemers. Het realiseren van een optische versmalling op de Bodegraafsestraatweg en plateaus om de snelheid van het autoverkeer te verlagen.
Voorbereiden en uitvoeren van de herinrichting van diverse wegen conform (het nieuwe) 30 km/u: Koningin Wilhelminaweg, Fluwelensingel, Blekerssingel, Componistenlaan en het herinrichtingsplan korte termijn voor de Nieuwe Veerstal. Realiseren van goede oversteeklocaties op de Goudse Houtsingel.
Realiseren van een mobiliteitshub (openbaar vervoer, deelvervoer en parkeerplaats) bij Klein Amerika. Lobbyen voor het realiseren van een OV-hub/station voor een duurzame ontsluiting van Westergouwe.
Opstellen, vaststellen en uitvoeren van een nieuw Parkeerbeleidsplan. De uitgangspunten van het beleidsplan worden verwerkt in diverse nieuw op te stellen wijkmobiliteitsplannen, passend binnen het Verkeerscirculatieplan. Het invoeren van gereguleerd parkeren in Korte Akkeren en Kort Haarlem.
Uitvoeren van het Regionaal Verkeers- en Vervoerplan en het programma Verkeersveiligheid.
Het gestaag uitbreiden van het aantal openbare oplaadpunten voor personenauto’s. Ook ontwikkelt de gemeente samen met de andere gemeenten in de regio een nieuwe visie over snelladen en laadmogelijkheden voor andere modaliteiten.
Stimuleren van de inzet van deelvervoer door het uitvoeren van het Actieplan Deelvervoer 2024-2025 in combinatie met het inrichten van de openbare ruimte. Het faciliteren van een stadsbreed en duurzaam aanbod aan deelvervoer en het stimuleren van het gebruik van deelvervoer.
Per 1 januari worden de eerste stappen gezet richting de Zero-Emissiezone Stadslogistiek (ZES) binnenstad. Uitvoeren van het flankerend pakket aan maatregelen om ondernemers te ondersteunen in de transitie naar schone en slimme logistiek.
Uitbreiding van de Stationsgarage voor extra parkeercapaciteit, ook voor de binnenstad.
Inzetten op een neutrale stadshub door het tekenen van een convenant ‘Slim bevoorraden Gouda’. Dit samenwerkingsverband faciliteert een hub waar alle type ondernemers terecht kunnen met hun lever- en ophaalbehoefte, en waar meerdere lokale logistieke dienstverleners onder een neutrale vlag opereren.
Ervaring opdoen met de nieuwe kerninstrumenten, zoals thematische en gebiedsprogramma’s en buitenplanse omgevingsplanactiviteitvergunningen.
Starten met de opbouw van een gemeentedekkend omgevingsplan nieuwe stijl, middels wijzigingsbesluiten.
De organisatie blijvend opleiden in de nieuwe manier van werken en regelgeving onder de Omgevingswet.
Monitoren van de lokale effecten van de invoering van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging.