Lijst verbonden partijen

Op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) is de gemeente verplicht om in de paragraaf Verbonden partijen een overzicht op te nemen, met daarin per verbonden partij:

  • doel en openbaar belang;

  • wijze van dienen gemeentebelang;

  • beleidsvoornemens;

  • risico’s;

  • financiële gegevens.

Totaaloverzicht bijdragen aan gemeenschappelijke regelingen

Verbonden partij (bedragen * € 1.000)

Bijdrage 2024

Bijdrage 2025

Bijdrage 2026

Bijdrage 2027

Bijdrage 2028

Regio Midden Holland

134

414

414

414

414

Omgevingsdienst Midden-Holland

3.812

4.508

4.508

4.508

4.508

Groenalliantie

558

587

587

587

587

Streekarchief Midden-Holland

623

705

705

705

705

Promen

9.267

9.116

8.748

8.335

7.751

Hecht

4.772

5.486

5.486

5.486

5.486

RZG Zuidplas Grondbank

0

0

0

0

0

Veiligheidsregio Hollands Midden

4.977

6.321

6.321

6.321

6.321

Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland

1.373

1.710

1.710

1.710

1.710

Jeugd en Wmo

n.v.t.

2.440

2.440

2.280

2.280

Totaal bijdrage gemeenschappelijke regelingen

25.516

31.287

30.919

30.346

29.762

Gemeenschappelijke regelingen

Regio Midden Holland

Naam verbonden partij

Regio Midden Holland

Vestigingsplaats

Gouda

Website

www.regiomiddenholland.nl

Programma:

7. Bestuur en organisatie

Taakveld:

0.1 Bestuur

Aard

GR

Deelnemerspercentage

20% (Ieder AB lid heeft 1 stem)

Doel en openbaar belang

Regionale beleidsvorming en strategische belangenbehartiging van de aangesloten gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas.

Wijze van dienen van het gemeentebelang

In het AB zitten twee collegeleden die door de raad benoemd zijn.

Beleidsvoornemens 2025

De raad heeft in 2023 het rapport van Berenschot en de Rijksuniversiteit Groningen ‘Bestuurlijk Regionaal Ecosysteem Regio Midden-Holland’ ontvangen en hier een zienswijze op gegeven. De afgelopen periode heeft Bureau Berenschot een advies uitgewerkt om conform de zienswijzen de samenwerking verder in te richten. Het advies is om in te zetten op een regionaal programmabureau dat regionale inzet coördineert en werkt aan concrete resultaten voor de drie centrale opgaven van Midden-Holland: 1) duurzame groei 2) bereikbaarheid 3) economische vitaliteit. Onderdeel van het advies is om in (en vanaf) 2025 in te zetten op versterking en versteviging van de regionale samenwerking met 5,5 fte.

De komende jaren kunnen met het programmabureau stappen worden gezet op zowel strategisch niveau als ook wat betreft concrete uitvoering van projecten. Naast het opzetten van concrete projecten geldt ook dat door kennis en expertise te bundelen de gemeenten samen meer kunnen bereiken dan ieder voor zich. Dit geldt bijvoorbeeld voor bodemdaling, wat in het gehele gebied speelt. Tot slot zijn er opgaven die op regionaal niveau uitgevoerd moeten worden, maar waar momenteel onvoldoende capaciteit voor is. Te denken valt aan de uitvoering van de strategie op het gebied van bedrijventerreinen.

Het advies van Berenschot is financieel vertaald in de meerjarenbegroting 2025-2028 van de Regio Midden-Holland. Op 12 juni 2024 heeft de gemeenteraad ingestemd met de meerjarenbegroting 2025-2028. De komende periode zal dit programmabureau ingericht moeten worden. Bij deze nadere uitwerking zullen inhoudelijke keuzes gemaakt moeten worden waar de regio capaciteit voor inzet. Bij de uitwerking wordt gelet op de opgaven die voor Gouda van belang zijn en de wijze waarop deze worden meegenomen.

Risico's

Op 12 juni 2024 heeft de gemeenteraad ingestemd met de meerjarenbegroting 2025-2028. In deze begroting is het Berenschot advies om te investeren in een regionaal programmabureau dat regionale inzet coördineert en werkt aan concrete resultaten voor de drie centrale opgaven van Midden-Holland: 1) duurzame groei 2) bereikbaarheid 3) economische vitaliteit. Op dit moment lukt het de Regio Midden-Holland onvoldoende om de regionale plannen in directe publieke waardecreatie voor inwoners om te zetten. Het op te richten regionaal programmabureau moet niet meer van hetzelfde worden. Bij de inrichting van een programmabureau moet tevens worden gelet op de opgaven die voor Gouda van belang zijn en de wijze waarop deze worden meegenomen.

Bijdrage in 2025

€ 413.694

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2022

2023

2024

Eigen vermogen

ultimo

€ 620

€ 540

€ 301

Vreemd vermogen

ultimo

€ 438

€ 586

€ 645

Resultaat

€ 63

€ 78

€ -

Bron

jaarrekening

jaarrekening

begroting

Omgevingsdienst Midden-Holland

Naam verbonden partij

Omgevingsdienst Midden-Holland

Vestigingsplaats

Gouda

Website

www.odmh.nl

Programma(s)

2. Energie en klimaat 3; Wonen en leefomgeving

Taakveld

7.4 Milieubeheer; 8.3 Wonen en bouwen

Aard

GR

Deelnemerspercentage

17,0% (Stemverhouding op basis van budget € 100.000 = 1 stem)

Doel en openbaar belang

Bijdrage leveren aan een veilige, duurzame en gezonde leefomgeving.

Wijze van dienen van het gemeentebelang

In het AB zitten twee collegeleden die door het college zijn aangewezen, waarvan 1 lid zitting heeft in het DB.

Beleidsvoornemens 2025

De beleidsvoornemens voor 2025 richten zich op het versterken van toezicht en handhaving op het gebied van milieu, bouw en veiligheid. Een belangrijk aspect hiervan is de implementatie van de Omgevingswet, die de dienstverlening efficiënter en toegankelijker moet maken voor burgers en bedrijven in de regio. Daarnaast wordt gewerkt aan verdere digitalisering, waaronder het verbeteren van de digitale infrastructuur en gegevensbeheer.
In 2025 blijft de ODMH gefocust op duurzaamheid, het verbeteren van luchtkwaliteit, het aanpakken van geluidsoverlast, en het monitoren van zwemwaterkwaliteit. Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van nieuwe technologieën zoals drones voor effectiever toezicht. De samenwerking met gemeenten blijft cruciaal om beleidsdoelen te realiseren en de naleving van regelgeving te waarborgen.
Deze plannen worden verder uitgewerkt in de jaarlijkse begroting en zijn afgestemd op de behoeftes van de gemeenten die onder de Omgevingsdienst vallen

Risico's

Voor de totstandkoming van de Nota-VTH is een risico-analyse uitgevoerd.

Bijdrage in 2025

€ 4.508.000

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2022

2023

2024

Eigen vermogen

ultimo

€ 2.280

€ 2.045

€ 2.280

Vreemd vermogen

ultimo

€ 9.873

€ 10.462

€ 10.225

Resultaat

€ 87

€ 248

€ -

Bron

jaarrekening

jaarrekening

begroting

Groenalliantie Midden-Holland en omstreken

Naam verbonden partij

Groenalliantie Midden-Holland en omstreken

Vestigingsplaats

Schiedam

Website

https://www.groenalliantiemiddenholland.nl/

Programma(s)

1.Economie en onderwijs; 2 Energie en klimaat; 5.Cultuur, sport en recreatie;

Taakveld

3.4 Economische promotie; 7.4 Milieubeheer; 5.1 Sportbeleid en activering

Aard

GR

Deelnemerspercentage

20%; 5 deelnemende gemeenten met elk 2 AB-leden; ieder AB lid heeft 1 stem

Doel en openbaar belang

Doel en openbaar belang Het primaire belang van de Groenalliantie is de bescherming van de belangen van natuur, recreatie en landschap. Verantwoordelijk voor het beheer van natuur- recreatiegebieden voor regionale dagrecreatie in Gouda, Bodegraven-Reeuwijk, Waddinxveen, Krimpenerwaard en enkele kleinere gebieden. Daarnaast zorgt de Groenalliantie voor (gebied)ontwikkeling, handhaving en communicatie in de natuur- en recreatiegebieden.
Ook is Groenalliantie beheerder en ontwikkelaar van routestructuren in het Groene Hart.

Wijze van dienen van het gemeentebelang

In het AB zitten twee leden die door de raad en het college zijn aangewezen. In het DB 1 lid. In de gebiedsadviescommissies zitten 2 raadsleden.

Beleidsvoornemens 2025

Eind 2021 is het Ontwikkelplan Groenalliantie 2030 vastgesteld. Groenalliantie zet met het Ontwikkelplan Groenalliantie 2030 de koers uit voor de komende 10 jaar als vervolg op de omvangrijke en succesvolle Kwaliteitsimpuls Groenalliantie. Het Ontwikkelplan geeft de richting en kaders aan voor het strategisch en tactisch handelen van het bestuur ten aanzien van investeringen, meerjarig beheer, omgang met maatschappelijke vraagstukken en samenwerking met andere partijen (waaronder de horizontale samenwerking met Staatsbosbeheer). Het Ontwikkelplan Groenalliantie 2030 gaat vergezeld van een meerjarige investeringsagenda. Naast gebiedsgerichte investeringen wil de Groenalliantie in 2025 positief bijdragen aan bredere opgaven als waterkwaliteit, gezondheid, biodiversiteit, de energietransitie en klimaatadaptatie. Door groeiende druk op de gebieden, zeker rond de entreegebieden en in de zomerse maanden wil Groenalliantie verkennen of uitbreiding van de bestaande gebieden kansrijk is. En daarmee bijdragen aan meer groene natuur- en recreatieruimte.

Risico's

Volgens de afgesloten uittredingsovereenkomst heeft de provincie voor de jaren 2018-2021 haar bijdrage op het niveau van 2017 gehandhaafd inclusief de toezegging daarna een financiële medeverantwoordelijkheid te houden en daartoe financiële middelen beschikbaar te stellen. Voor Groenalliantie gaat het tot 2025 om een jaarlijkse afname van 10% van de financiering. Deze afname is opgevangen in de begroting. Daarna is de bijdrage van de provincie onzeker. De 90% voor de jaren 2022-2025 is door middel van gesprekken en een politieke koerswijziging 95% geworden, echter is die extra 5% wel onder bepaalde voorwaarden toegekend. Vanaf het jaar 2025 kan Groenalliantie gebruik maken van een nieuwe provinciale beheerregeling waarbij de provincie Zuid-Holland geld beschikbaar stelt voor het beheer en toezicht van recreatiegebieden. In de nieuwe regeling is geregeld dat een aanvrager maximaal 40% van de kosten voor terreinbeheer en toezicht & handhaving vergoed krijgt. De gebieden waarvoor dit geldt dienen minimaal een oppervlakte van 100ha. te hebben. Afhankelijk van het beschikbare budget (Provincie) en het aantal aanvragen (terreinbeheerders) wordt het percentage bepaald.

Momenteel vinden er op ambtelijk en bestuurlijk niveau gesprekken plaats om bij de provincie te benadrukken dat Groenalliantie met de beheerregeling de huidige kwaliteit van de recreatiegebieden onvoldoende kan borgen. Op dit moment is er naast de beheerregeling nog niet met zekerheid aan te geven hoe de financiële bijdrage er precies uit gaat zien. De verwachting is dat daar in 2024 meer duidelijkheid over verschaft kan worden.
Het komende jaar zal het bestuur verschillende financiële besluiten nemen om de balans te herstellen in de meerjarige inkomsten en uitgaven. Dit wordt nader uitgewerkt in een notitie voor het bestuur waarbij alle reserves tegen het licht worden gehouden en om een gelabelde bestemmingsreserve te vormen voor de egalisatie van de afbouw provinciale bijdrage.

Bijdrage in 2025

€ 586.900

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2022

2023

2024

Eigen vermogen

ultimo

€ 10.722

€ 11.306

€ 9.633

Vreemd vermogen

ultimo

€ 2.375

€ 1.986

€ 2.349

Resultaat

€ 200

€ 703

€ -

Bron

jaarrekening

jaarrekening

begroting

Streekarchief Midden-Holland

Naam verbonden partij

Streekarchief Midden-Holland

Vestigingsplaats:

Gouda

Website:

www.samh.nl

Programma(s):

5. Cultuur sport en recreatie

Taalveld(en):

5.5 Cultureel erfgoed

Aard:

GR

Deelnemerspercentage:

20%
Ieder AB lid heeft 1 stem

Doel en openbaar belang:

SAMH bewaart conform de Archiefwet de archieven van de besturen en ambtelijke instellingen van de gemeenten Gouda, Krimpenerwaard, Krimpen aan de IJssel, Waddinxveen, Zuidplas en de Omgevingsdienst Midden Holland.

Wijze van dienen van het gemeentebelang:

In het AB zitten twee collegeleden die door de raad benoemd zijn.

Beleidsvoornemens 2025

Het Streekarchief Midden-Holland richt zich in 2025 op het verder toegankelijk maken van historische en culturele bronnen, met een sterke nadruk op digitalisering. Deze plannen volgen de lijnen van eerdere beleidsjaren, waarbij digitalisering van archieven en verbeterde online toegankelijkheid centraal staan. Projecten zoals "Hallo Midden-Holland," waarin bevolkingsregisters van Gouda en de omliggende regio's worden geïndexeerd, spelen hierin een belangrijke rol. Door het digitaliseren van oude bevolkingsregisters wordt genealogisch onderzoek eenvoudiger voor gebruikers.
Een ander doel voor 2025 is de implementatie van de Wet open overheid (Woo) en de gemoderniseerde Archiefwet. Dit vraagt om verdere professionalisering en standaardisering van archiefbeheer, vooral op het gebied van digitale archieven. Het Streekarchief werkt hierbij nauw samen met diverse gemeentes en de Omgevingsdienst Midden-Holland.
Deze beleidsvoornemens sluiten aan bij de bredere trends van digitalisering en openbaarheid in archiefbeheer, wat cruciaal is voor de duurzame toegankelijkheid van historische gegevens.

Risico's

Vanaf 2024 zijn de kosten voor het e-depot structureel in de begroting van het Streekarchief opgenomen, onder het programma Bewaren en Beheren. De kosten per deelnemer zijn daarnaast afzonderlijk inzichtelijk gemaakt in de begroting van het Streekarchief. Voor de verdeelsleutel is vooralsnog gebruik gemaakt van dezelfde verdeelsleutel als voor de papieren archieven, namelijk op basis van inwoneraantal en opgeslagen meters. Gedurende het project e-depotvoorziening dat tot 2026 zal lopen wordt deze verdeelsleutel indien nodig aangepast aan de digitale situatie.

Bijdrage in 2025

€ 704.515

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2022

2023

2024

Eigen vermogen

ultimo

€ 290

€ 295

€ 301

Vreemd vermogen

ultimo

€ 294

€ 275

€ 236

Resultaat

€ 10

€ 14

€ 25

Bron

jaarrekening

jaarrekening

begroting

Promen

Naam verbonden partij

Promen

Vestigingsplaats

Gouda

Website

www.promen.nl

Programma(s)

4. Sociaal domein,

Taakveld

6.4 Begeleide participatie; 6.5 Arbeidsparticipatie

Aard

GR

Deelnemerspercentage

36%

Doel en openbaar belang

Uitvoering geven aan de Wet Sociale Werkvoorziening.
Daarnaast het uitvoeren van re-integratieactiviteiten voor werkzoekenden met een Participatiewet-uitkering

Wijze van dienen van het gemeentebelang

In het DB en AB zit een collegelid dat door het college is aangewezen

Beleidsvoornemens 2025

In 2025 zet Promen de activiteiten als ontwikkelbedrijf voor de doelgroep Wsw en PW voort. In 2025 loopt het Hoofdlijnenbesluit (financiële en juridische scheiding tussen Wsw- en PW-dienstverlening ) af. Gemeenten zijn in het kader van de Participatiewet verantwoordelijk om de steeds grotere, nieuwe (complexe) groep mensen met een arbeidsbeperking zoveel en zo regulier mogelijk aan de slag te helpen. Tegelijkertijd is er fors bezuinigd. Dit vraagt om (nieuwe) keuzes te maken over de begeleiding van de verschillende doelgroepen.

Risico's

De uitstroom van de steeds ouder wordende Wsw-doelgroep stijgt. Tegelijkertijd stagneert de nieuwe instroom van mensen uit de Participatiewet en wordt de groep complexer. De begeleidings-/organisatiemiddelen vanuit het rijk voor deze nieuwe doelgroepen zijn ontoereikend. De onzekerheden en risico’s in de omzetten, loon- en overige bedrijfskosten nemen toe.

Bijdrage in 2025

€ 9.116.000

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2022

2023

2024

Eigen vermogen

ultimo

€ 3.269

€ 2.422

€ 3.491

Vreemd vermogen

ultimo

€ 8.049

€ 8.588

€ 6.209

Resultaat

€ -461

€ 78

Bron

jaarrekening

jaarrekening

begroting

Hecht

Naam verbonden partij

Hecht

Vestigingsplaats

Leiden

Website

https://wijzijnhecht.nl/

Programma(s)

4. Sociaal domein; 6. Leefbaarheid en veiligheid

Taakveld

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-; 1.2 Openbare orde en veiligheid

Aard

GR

Deelnemerspercentage

8%
Aantal stemmen (4) gebaseerd op inwoneraantal

Doel en openbaar belang

Hecht bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en veiligheid van de inwoners in onze regio. Alles wat Hecht doet, moet leiden tot verbetering van de kwaliteit van het leven in de regio, tot meer positief ervaren gezondheid, tot meer veiligheid en tot meer kansen. Dit is wat Hecht bijdraagt aan de regio Hollands Midden. De organisatie heeft de afgelopen jaren bewezen te kunnen inspelen op snel veranderende omstandigheden.
In de Hollands Midden zijn de gemeentelijke taken op het gebied van openbare gezondheid en veiligheid samengebracht. Dit resulteert in één organisatie met meer dan 10400 medewerkers die vanuit verschillende expertises samen met elkaar en met andere spelers in de keten werken aan gezondheid, veiligheid en kansen voor iedereen.

Wijze van dienen van het gemeentebelang

In het algemeen en dagelijks bestuur zit een collegelid dat door het college is aangewezen.

Beleidsvoornemens 2025

In 2025 zal de GHOR conform besluit van de beide besturen overgaan van Hecht naar de Veiligheidsregio Hollands Midden. De jaren 2024 en 2025 wordt gebruikt voor de ontvlechting, de precieze budgettaire verwerking zal worden bepaald bij de besluitvorming in 2024, uitgaande van een kostenneutrale overgang.

Verder is er door de rijksoverheid een extra taak toegewezen aan de jeugdgezondheidszorg die loopt via het gemeentefonds, te weten de maternale kinkhoest vaccinatie.
Daarnaast zijn er ontwikkelingen plaatsvinden op de beleidsterreinen van: pandemische paraatheid, GALA en IZA, de ontheemden uit Oekraïne, forensische geneeskunde, de MKV-vaccinatie en de Gezondheidsadviseurs gevaarlijke stoffen (GAGS).

Risico's

Omdat de begroting al ruim voor de start van het jaar wordt opgesteld, is de raming van de kostenontwikkeling van Hecht per definitie met enige onzekerheid omgeven. Als blijkt dat de feitelijke ontwikkelingen toch gaan afwijken van deze raming, dan wordt het gesprek over een oplossing gevoerd in het AB Hecht.
Daarnaast blijft de krapte op de arbeidsmarkt voor zorgpersoneel een risicofactor.
Het ziekteverzuim blijft hoog en kan risico's voor de continuïteit van Hecht met zich meebrengen.

Bijdrage in 2025

€ 5.486.000

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2022

2023

2024

Eigen vermogen

ultimo

€ 5.889

€ 648

€ 4.044

Vreemd vermogen

ultimo

€ 33.822

€ 39.866

€ 46.898

Resultaat

€ -747

€ -3.902

€ -

Bron

jaarrekening

jaarrekening

begroting

Grondbank RZG Zuidplas

Naam verbonden partij

Grondbank RZG Zuidplas

Vestigingsplaats:

Den Haag

Website:

www. ontwikkelingzuidplaspolder.nl

Programma(s):

3. Wonen en leefomgeving

Taalveld(en):

8.3 Wonen en bouwen

Aard:

GR

Deelnemerspercentage:

6%
Ieder AB lid heeft 1 stem

Doel en openbaar belang:

In 2011 heeft de Grondbank een gewijzigde opdracht gekregen en functioneert primair als beheer- en gronduitgiftebedrijf. Momenteel bezit de Grondbank ca. 300 ha aan gronden en deze zijn bijna allemaal gelegen in de Zuidplaspolder binnen de gemeente Zuidplas.
Haar belangrijkste doelstelling is om de in eigendom zijnde gronden te verkopen in het kader van de gewenste en vastgestelde Zuidplaspolderontwikkelingen.

Wijze van dienen van het gemeentebelang:

In het AB zitten twee collegeleden die door het college zijn aangewezen. Het college van Gouda doet een bindende voordracht voor het DB-lid.

Beleidsvoornemens 2025

Op dit moment loopt een discussie tussen de Grondbank en de gemeente Zuidplas over de gehanteerde parameters van de grondexploitatie. Ter ondersteuning daarvan wordt in opdracht van de Grondbank een onafhankelijke taxatie uitgevoerd naar de (markt)waarde van het plangebied. Het resultaat van deze waardering is relevant in de onderhandelingen met Zuidplas, die in de komende maanden worden gevoerd. Onderdeel van de onderhandelingen is de uitwerking van een voorstel, die ziet op de overname van een deel van het plangebied voor een gefaseerde ontwikkeling. Dit laat onverlet de ambitie en doelstelling om het totale gebied op termijn te ontwikkelen zoals in het Masterplan is opgenomen. Het streven van de GR is om de eigendommen zo spoedig mogelijk in eigendom over te dragen aan de gemeente Zuidplas voor de ontwikkeling van het vijfde dorp in de gemeente Zuidplas. Na overdracht van de gronden kan de GR worden opgeheven.

Risico's

De grondexploitatie van het plangebied kent een negatief saldo. De hoogte daarvan is op dit moment onderwerp van studie. Zodra is komen vast te staan wat de omvang is van het totale financieel risico zal worden bezien in hoeverre een verliesvoorziening moeten worden ingesteld en zoja wat de hoogte daarvan zou moeten zijn in relatie tot het aandeel van de deelname van Gouda aan de gemeenschappelijke regeling van 6%.

Bijdrage in 2025

-

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2022

2023

2024

Eigen vermogen

ultimo

€ -

€ -

€ -

Vreemd vermogen

ultimo

€ 93.599

€ 94.307

€ -

Resultaat

€ 17.253

n.n.b

€ -

Bron

jaarrekening

jaarrekening

begroting

Veiligheidsregio Hollands Midden

Naam verbonden partij

Veiligheidsregio Hollands Midden

Vestigingsplaats

Leiden

Website

www.vrhm.nl

Programma(s)

6. Leefbaarheid en veiligheid

Taakveld

1.1 Crisisbeheer & Brandweer

Aard

GR

Deelnemerspercentage

9,3 %
Aantal stemmen gebaseerd op inwoneraantal

Doel en openbaar belang

Belangenbehartiging van de aan de regeling deelnemende gemeenten op het terrein van brandweer, geneeskundige hulpverlening bij zware ongevallen, rampen en rampenbestrijding. Daarnaast aan het realiseren van een gecoördineerde inzet bij zware ongevallen en rampen betrokken organisaties, instellingen en diensten.

Wijze van dienen van het gemeentebelang

Het AB wordt gevormd door de burgemeesters van de deelnemende gemeenten.

Beleidsvoornemens 2025

Het beleidskader voor 2025 wordt gevormd door het Regionaal Beleidsplan VRHM 2024-2027 'Focus op veiligheid, vandaag en morgen'. De raad heeft hierop haar zienswijze gegeven en haar zorgpunt, te weten de aanrijdtijd van de brandweer voor Gouda oost, heeft de veiligheidsregio adequaat opgepakt en opgelost. De VRHM is in belangrijke mate een uitvoeringsorganisatie. Ontwikkelingen in de samenleving als klimaatverandering, verdichting, digitale afhankelijkheid, hyperconnectiviteit, energietransitie, vergrijzing en polarisatie leiden tot nieuwe en complexere risico's voor de veiligheid van onze inwoners. wat deze nieuwe tijd betekent voor het werk van de Veiligheidregio Hollands Midden in de komende jaren is opgenomen in het Regionaal Beleidsplan. Sommige ontwikkelingen gaan zo snel dat hier nu nog geen pasklaar antwoord op is. Het beleidsplan heeft daarom het karakter van een beleidsagenda met 12 opgaven, die leidend zijn voor de ontwikkeling van het vakgebied en de organisatie van de Veiligheidregio Hollands Midden in de komende jaren.

Risico's

Onvoorzienbare grote crisis zoals sterke opleving van het corona virus.

Bijdrage in 2025

€ 6.320.618

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2022

2023

2024

Eigen vermogen

ultimo

€ 5.724

€ 6.422

€ 6.065

Vreemd vermogen

ultimo

€ 68.319

€ 79.579

€ 8.270

Resultaat

€ 1.739

€ 935

€ -

Bron

jaarrekening

jaarrekening

begroting

Belasting samenwerking Gouwe-Rijnland

Naam verbonden partij

Belastingsamenwerking Gouwe Rijnland

Vestigingsplaats

Leiden

Website:

www. bsgr.nl

Programma(s):

1 economie, werk en onderwijs ; 2.Energie en klimaat; 3 wonen en leefomgeving; 4. Sociaal Domein ; 5 cultuur, sport en recreatie; 6 leefbaarheid en veiligheid; 7 bestuur en organisatie 8. Financiering en Dekkingsmiddelen

Taakveld(en):

3.3 bedrijvenloket en bedrijfsregelingen (marktgelden)
3.4 economische promotie (toeristenbelasting)
7.2 riolering (rioolheffing)
7.3 Afval (reinigingsheffingen)
7.4 Milieubeheer (milieuleges)
2.1. Verkeer en vervoer (leges kabels en leidingen)
8.3 wonen en bouwen (leges omgevingsvergunning/VFLO
2.3 recreatieve havens (haven- en liggelden) ;
1,2 openbare orde en veiligheid (leges bijzondere wetten)
0.2 burgerzaken (leges div)
0.61 OZB woningen;
0.62 OZB niet woningen;
0.64 Belastingen overig ( hondenbelasting, precariobelasting)

Aard:

GR

Deelnemerspercentage:

9,84%
Aantal stemmen gerelateerd aan bijdrage in kalenderjaar

Doel en openbaar belang:

Het verbeteren van de kwaliteit, continuïteit en efficiency door samen te werken bij de uitvoering van de heffing en invordering van lokale belastingen en de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (WOZ) .

Wijze van dienen van het gemeentebelang:

In het AB zit een collegelid die door het college benoemd is.

Beleidsvoornemens 2025

De gemeente houdt de regie over beleidsvoornemens. De gemeente bepaalt zelf de tarieven en het beleid rondom kwijtschelding etc.

Risico's

De BSGR betreft een uitvoeringsorganisatie. Op grond van de Gemeenschappelijke regeling van de BSGR zijn de deelnemers verplicht er zorg voor te dragen dat de BSGR te allen tijde beschikt over voldoende middelen om aan al haar verplichtingen jegens derden te kunnen voldoen. De deelnemers moeten zelf maatregelen treffen om eventuele risico’s af te dekken

Bijdrage in 2025

€ 1.709.912

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2022

2023

2024

Eigen vermogen

ultimo

€ 781

€ 1.446

€ 846

Vreemd vermogen

ultimo

€ 16.205

€ 11.196

€ 11.748

Resultaat

€ 86

€ 665

n.n.b

Bron

jaarrekening

jaarrekening

begroting

Jeugd en Wmo

Naam verbonden partij

Jeugd en Wmo

Vestigingsplaats

Gouda

Website:

nvt

Programma(s):

4. Sociaal domein

Taakveld(en):

4.3.passende zorg en ondersteuning

Aard:

GR

Deelnemerspercentage:

30,25% Aantal stemmen in AB gebaseerd op staffel inwoneraantal

Doel en openbaar belang:

Realiseren van een doelmatig regionaal zorg- en ondersteuningsaanbod voor de inwoners van Midden Holland op het gebied van jeugd en Wmo (inclusief centrumtaken Beschermd wonen, Maatschappelijke opvang en Vrouwenopvang). Het waarborgen van de kwaliteit, continuïteit, doelmatigheid en rechtmatigheid van het zorg- en ondersteuningsaanbod. Daarnaast heeft de GR JW MH tot doel de colleges te ondersteuningen bij het opstellen van kaderstellend beleid en door middel van overleg dit beleid zo veel mogelijk op elkaar af te stemmen en binnen de kaders van de GR uitvoering te geven aan het door gemeenten vastgestelde beleid.

Wijze van dienen van het gemeentebelang:

In het AB zitten 2 collegeleden die door het college benoemd zijn. In het DB zit een collegelid dat door het college benoemd is.

Beleidsvoornemens 2025

De GR JW MH start per 1 januari 2025. 2025 zal in het teken staan van het opbouwen en verder inrichten van de nieuwe organisatie, en vormgeven van de samenwerking met de gemeenten. Belangrijke opgaven zijn de implementatie van de inkoop jeugd en wmo, het sturen op kwaliteit, kosten en risico's en het ontwikkelen van een nieuwe regiovisie sociaal domein.

Risico's

Herprioritering/wijziging van beleidsvoornemens als gevolg van investeringen in de opbouw van de nieuwe organisatie, waarin systemen en werkprocessen verder moeten worden ingericht, capaciteit op orde moet worden gebracht.

Bijdrage in 2025

€ 2.440.000 (betreft organisatiekosten)

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2022

2023

2024

Eigen vermogen

ultimo

nvt

nvt

nvt

Vreemd vermogen

ultimo

nvt

nvt

nvt

Resultaat

nvt

nvt

n.n.b

Bron

jaarrekening

jaarrekening

begroting

Overige verbonden partijen

B.V. Sport.Gouda

Naam verbonden partij

B.V. Sport.Gouda

Vestigingsplaats

Gouda

Website

www.sportpuntgouda.nl

Programma(s)

5. Cultuur, Sport en Recreatie

Taakveld

5.1 Sportbeleid en activering; 5.2 Sportaccommodaties

Aard

BV

Deelnemerspercentage

100% stemrecht als aandeelhouder

Doel en openbaar belang

Het realiseren, beheren en exploiteren van voorzieningen en accommodaties op het gebied van sport, ontspanning en recreatie, zoals het Groenhovenbad, gymzalen, sporthallen en velden. Daarnaast worden voor derden activiteiten uitgevoerd zoals buitenschoolse activiteiten, organisatie en uitvoering van sportevenementen, arrangementen voor bedrijfssporten en advies & consult.

Wijze van dienen van het gemeentebelang

De AVA wordt vertegenwoordigd door een collegelid. Voor de afgenomen diensten is een dienstverleningsovereenkomst (DVO) afgesloten.

Beleidsvoornemens 2025

De beleidsvoornemens voor 2025 richten zich op het beheer en de ontwikkeling van sportfaciliteiten in Gouda. SPORT•GOUDA is verantwoordelijk voor de exploitatie van verschillende sportaccommodaties in de stad, waaronder sporthallen, gymzalen, het zwembad en andere sportgerelateerde infrastructuur. De nadruk ligt op het verbeteren van de toegankelijkheid en de kwaliteit van deze voorzieningen, terwijl tegelijkertijd wordt gekeken naar het verhogen van de duurzaamheid van de gebouwen en diensten. Daarnaast is een belangrijk doel voor 2025 wederom de participatie van inwoners in sport- en beweegactiviteiten te stimuleren. Ook is er aandacht voor een gezondere leefstijl en het bevorderen van sociale cohesie door middel van sport. SPORT•GOUDA speelt een centrale rol in de gemeentelijke GALA-plannen, zoals in de coördinatie van het Leefstijlakkoord en valpreventie. Meer informatie over specifieke plannen en ontwikkelingen voor de komende jaren kun je vinden via de financiële jaarstukken van de gemeente Gouda, waarin ook de prestaties van verbonden partijen zoals B.V. Sport.Gouda worden besproken

Risico's

  • SPORT

  • GOUDA zette de afgelopen jaren middelen vanuit de Brede Regeling Combinatiefuncties in om bewegingsonderwijs voor het basisonderwijs te verzorgen. Vanwege door het Rijk doorgevoerde wijzigingen in deze financieringssystematiek mag dat vanaf 2026 niet meer. De scholen die gebruik maakten van het aanbod, moeten nu op een andere manier hun bewegingsonderwijs gaan organiseren.

  • De wijze waarop omgegaan wordt met btw, is voor de toekomst een punt van aandacht, aangezien er nog geen duidelijkheid is over of de rijksregeling Specifieke Uitkering Stimulering Sport ook na 2025 blijft bestaan.

  • De verwachting is dat de cao-stijging ook voor 2025 aanzienlijk hoger is dan het percentage waarmee de gemeente het DVO-bedrag verhoogt.

  • Met het per einde 2023 geëindigde energiecontract van SPORT

  • GOUDA, zijn de energielasten vanaf 2024 flink hoger geworden. Dat heeft gevolgen voor de exploitatie van SPORT

  • GOUDA en de uitvoering van de opdracht die ze van de gemeente heeft. Welke gevolgen dat precies zijn, moet nog duidelijk worden.

Bijdrage in 2025

Nvt

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2022

2023

2024

Eigen vermogen

ultimo

€ 1.190

€ 1.102

€ 1.063

Vreemd vermogen

ultimo

€ 4.533

€ 6.304

€ 3.767

Resultaat

€ -58

€ -121

€ -7

Bron

jaarrekening

jaarrekening

begroting

N.V. BNG

Naam verbonden partij

N.V. BNG

Vestigingsplaats

Den Haag

Website

www.BNG.nl

Programma(s)

8. Dekkingsmiddelen

Taakveld

0.5 Treasury

Aard

NV

Deelnemerspercentage

0,15%. Er is stemrecht via de aandeelhouder.

Doel en openbaar belang

Het uitvoeren van gespecialiseerde financiële dienstverlening voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang tegen zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger

Wijze van dienen van het gemeentebelang

De gemeente Gouda wordt in de AVA vertegenwoordigd door een collegelid.
Voor de afgenomen diensten is een dienstverleningsovereenkomst afgesloten.

Beleidsvoornemens 2025

De beleidsvoornemens van BNG Bank voor 2025 richten zich op het versterken van maatschappelijke impact en duurzaamheid. Een belangrijk doel is om de CO₂-uitstoot van hun kredietportefeuille tegen 2025 met minimaal 25% te verminderen ten opzichte van 2018. Dit valt onder het "Going Green"-initiatief, waarbij de bank samen met klanten werkt aan verduurzaming en klimaatdoelstellingen. Ze ondersteunen klanten met financieringen die bijdragen aan de energietransitie, sociale huisvesting en het verbeteren van zorg- en onderwijsinstellingen.
Daarnaast blijft BNG Bank zich richten op het verstrekken van betaalbare kredieten aan gemeenten, woningcorporaties en zorginstellingen. Hiermee wil de bank bijdragen aan belangrijke maatschappelijke doelen, zoals duurzame ontwikkeling en betere leefomstandigheden voor burgers

Risico's

Onverwachte kredietverliezen en de ontwikkeling van ongerealiseerde marktwaardeveranderingen kunnen de winstverwachting van BNGBank onder druk zetten. Dit kan gevolgen kunnen hebben voor de dividenduitkering over het boekjaar 2024 en verdere jaren.

Bijdrage in 2025

Nvt

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000.000)

2022

2023

2024

Eigen vermogen

ultimo

€ 4.615

€ 4.721

n.n.b.

Vreemd vermogen

ultimo

€ 107.459

€ 110.819

n.n.b.

Resultaat

€ 300

€ 254

n.n.b.

Bron

jaarrekening

jaarrekening

Begroting wordt niet opgesteld

Oasen N.V

Naam verbonden partij

Oasen N.V.

Vestigingsplaats

Gouda

Website

www.oasen.nl

Programma(s)

8. Dekkingsmiddelen

Taakveld

0.8 Overige baten en lasten

Aard

NV

Deelnemerspercentage

9,63% stemrecht als aandeelhouder.

Doel en openbaar belang

Het leveren van drinkwater voor de inwoners van Gouda en een groot aantal andere gemeenten in het Groene Hart.

Wijze van dienen van het gemeentebelang

De gemeente Gouda wordt in de AVA vertegenwoordigd door een collegelid.

Beleidsvoornemens 2025

De beleidsvoornemens voor 2025 richten zich op het continueren van investeringen in waterinfrastructuur en het verbeteren van de drinkwaterkwaliteit, met speciale aandacht voor duurzaamheid en aanpassingen aan klimaatverandering. Oasen voert een investeringsprogramma uit voor de periode 2022-2026, waarin ze onder andere drinkwaterzuiveringsinstallaties, distributienetwerken, reservoirs en pompstations moderniseren.
Deze investeringen zijn bedoeld om te waarborgen dat ongeveer 790.000 mensen in hun verzorgingsgebied in Zuid-Holland toegang hebben tot betrouwbaar en hoogwaardig drinkwater. Oasen richt zich specifiek op uitdagingen zoals de toenemende verzilting van grondwater door klimaatverandering. De financiering van dit programma, mede mogelijk gemaakt door een lening van de Europese Investeringsbank, ondersteunt Oasen bij het handhaven van de drinkwaterkwaliteit en -beschikbaarheid, terwijl ze stappen nemen richting een meer circulaire en duurzame waterhuishouding.

Risico's

De gemeente Gouda heeft geen directe invloed op de door Oasen gehanteerde drinkwatertarieven. De komende jaren blijft Oasen fors investeren in de drinkwatervoorziening voor de toekomst. Deze investeringen zijn noodzakelijk om voldoende betrouwbaar drinkwater te blijven garanderen. Als gevolg van de toenemende inflatie en klimaatveranderingen zullen inwoners van Gouda worden geconfronteerd met drinkwatertarieven die naar verwachting sneller stijgen dan voorheen uitgangspunt was.

Bijdrage in 2025

Nvt

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2022

2023

2024

Eigen vermogen

ultimo

€ 125.600

€ 128.149

n.n.b

Vreemd vermogen

ultimo

€ 221.955

€ 244.640

n.n.b

Resultaat

€ 3.174

€ 2.549

n.n.b

Bron

jaarrekening

jaarrekening

Begroting

N.V. Cyclus

Naam verbonden partij

N.V. Cyclus

Vestigingsplaats

Gouda

Website

www.cyclusnv.nl

Programma(s)

3. Wonen en leefomgeving

Taakveld

5.7 Openbaar groen; 8.3 Wonen en bouwen

Aard

NV

Deelnemerspercentage

Stemrecht als aandeelhouder 23,5 %

Doel en openbaar belang

Advisering en uitvoering afvalbeheer (inzameling, verwerking), reiniging en gladheidsbestrijding.

Daarnaast wordt ook informatie en advies gegeven over regionaal en lokaal afvalbeleid. Als zodanig levert zij ook een bijdrage aan een schoon, heel en veilig leefmilieu.

Wijze van dienen van het gemeentebelang

In de AVA vertegenwoordigd een collegelid (portefeuillehouder financiën) de belangen van Gouda als aandeelhouder.

Voor de afgenomen diensten zijn dienstverleningsovereenkomsten afgesloten en is de gemeente opdrachtgever.


Beleidsvoornemens 2025

De beleidsvoornemens voor 2025 richten zich op verdere stappen richting een circulaire economie en het behalen van de nationale VANG-doelstellingen (Van Afval Naar Grondstof). Een belangrijk doel is om tegen 2025 de hoeveelheid restafval per inwoner drastisch te verminderen, wat onderdeel is van hun bredere strategie om afvalinzameling te verduurzamen en recyclingpercentages te verhogen.
Cyclus werkt nauw samen met gemeenten in Midden-Holland en andere regio’s om afval beter te scheiden en de milieubelasting te verlagen. Hierbij wordt ook gekeken naar innovatieve oplossingen, zoals verbeterde infrastructuur voor afvalscheiding en nieuwe technieken voor het verwerken van grondstoffen uit afvalstromen. Bovendien investeert het bedrijf in digitalisering en efficiëntere bedrijfsvoering om de dienstverlening te optimaliseren.

Risico's

De recent afgesloten DVO's bieden voor de komende jaren uitvoerings- en financiële zekerheid.
De effecten van landelijke nieuwe wet- en regelgeving en marktontwikkelingen kunnen consequenties hebben op de DVO-afspraken en daarmee ook voor Gouda een financiële impact hebben.

Bijdrage in 2025

N.v.t.

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2022

2023

2024

Eigen vermogen

ultimo

€ 10.568

€ 11.263

€ 12.471

Vreemd vermogen

ultimo

€ 22.916

€ 23.900

€ 22.236

Resultaat

€ 225

€ 695

€ 1.842

Bron

jaarrekening

jaarrekening

begroting

Coöperatieve Parkeerservice U.A.

Naam verbonden partij

Coöperatieve Parkeerservice u.a.

Vestigingsplaats

-

Website

www. Parkeerservice.nl

Programma(s)

3. Wonen en leefomgeving

Taakveld

2.2 Parkeren

Aard

Coöperatie

Deelnemerspercentage

6,25%

Doel en openbaar belang

ParkeerService ondersteunt gemeenten bij het ontwikkelen, implementeren en uitvoeren van parkeerbeleid.

Wijze van dienen van het gemeentebelang

De gemeente wordt vertegenwoordigd in de algemene ledenvergadering (ALV).

Beleidsvoornemens 2025

Streven is om te groeien, er wordt niet geanticipeerd op een nieuw lid / nieuwe leden.

Risico's

-

Bijdrage in 2025

Nvt

Financiële gegevens (bedragen * € 1.000)

2022

2023

2024

Eigen vermogen

ultimo

€ 2.216

€ 2.025

€ 2.147

Vreemd vermogen

ultimo

€ 3.637

€ 5.505

€ 6.086

Resultaat

€ -

€ -45

€ -

Bron

jaarrekening

jaarrekening

begroting